ISSN:1792-2674
Στο πλαίσιο του επιμορφωτικού Προγράμματος «ΣΥΜΜΕΤΕΧΩ-ΕΙΜΑΙ ΕΝΕΡΓΟΣ/Η» του ΕΔΕΕΚ που απευθύνεται πιλοτικά σε διευθυντικά στελέχη της Α/θμιας Εκπ/σης του Ν. Χανίων κι εφαρμόζεται από το Επιστημονικό Δίκτυο Εκπαίδευσης Ενηλίκων Κρήτης (ΕΔΕΕΚ) και το Γραφείο Σχολικών Συμβούλων Α/μιας Εκπ/σης σε συνεργασία με τις Δ/νσεις Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης Ν. Χανίων και το Δήμο Χανίων
ΠΡΟΣΚΑΛΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ, ΟΙ ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ ΚΑΙ ΟΛΑ ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ
στην Επιστημονική Συνάντηση με θέμα: «Αποτελεσματική Σχολική Ηγεσία. Η Αθέατη Πλευρά του Φεγγαριού»
που θα πραγματοποιηθεί στην Αίθουσα Εκδηλώσεων της Συνεταιριστικής Τράπεζας Χανίων -με την ευγενική της προσφορά- την Τρίτη 18 Δεκεμβρίου 2012 και ώρα 18.00-21.00
Κεντρικός Ομιλητής: Δρ. Πέτρος Πασιαρδής: Καθηγητής Εκπαιδευτικής Ηγεσίας – Διευθυντής του Κέντρου Έρευνας & Εκπαίδευσης στην ‘Εκπαιδευτική Ηγεσία’ και ‘Πολιτική’ του Ανοικτού Πανεπιστημίου της Κύπρου
Είσοδος ελεύθερη. Στους συμμετέχοντες θα δοθούν βεβαιώσεις παρακολούθησης.
Πρόγραμμα Επιστημονικής Συνάντησης
με θέμα:
«Αποτελεσματική Σχολική Ηγεσία στη διοίκηση της εκπαιδευτικής μονάδας. Η Αθέατη Πλευρά του Φεγγαριού»
(18.00-18.30) Προσέλευση-Εγγραφή συμμετεχόντων
(18.30-19.00) Χαιρετισμοί
(19.00-20.30) Εισαγωγικές Εισηγήσεις-Κεντρική Διάλεξη
(19.00-19.15) ΕΙΣΗΓΗΣΗ: “Πρόγραμμα «ΣΥΜΜΕΤΕΧΩ-ΕΙΜΑΙ ΕΝΕΡΓΟΣ» ένα (δι)ερευνητικό σχέδιο δράσης” Χρύσα Τερεζάκη (PhD)-Χαρίκλεια Ανδρεάδου (Υποψήφια PhD) [Συντονίστριες του Προγράμματος]
(19.15-19.30) ΕΙΣΗΓΗΣΗ: “Η αυτομόρφωση μέσω της παρατήρησης και του αναστοχασμού του ‘κριτικού φίλου’ του Προγράμματος” Ντούλια Αθηνά (PhD)-[Σχολική Σύμβουλος]
(19.30μμ-20.30) ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΔΙΑΛΕΞΗ: “Αποτελεσματική Σχολική Ηγεσία. Η Αθέατη Πλευρά του Φεγγαριού”, Δρ. Πέτρος Πασιαρδής [Καθηγητής Εκπαιδευτικής Ηγεσίας-Διευθυντής του Κέντρου Έρευνας & Εκπαίδευσης στην ‘Εκπαιδευτική Ηγεσία’ και ‘Πολιτική’ του Ανοικτού Πανεπιστημίου της Κύπρου]
(20.30- 21.00) Συζήτηση προσκεκλημένου ομιλητή κ. Π. Πασιαρδή με το κοινό
………………………………………………………………………
Πέτρος Πασιαρδής: Bιογραφικό Σημείωμα
O Δρ. Πέτρος Πασιαρδής είναι καθηγητής Εκπαιδευτικής Ηγεσίας στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Από το 1992 έως το 2006 εργάσθηκε στο Πανεπιστήμιο Kύπρου από όπου απεχώρησε ως Αναπληρωτής Καθηγητής Εκπαιδευτικής Διοίκησης για να εργαστεί στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Το 1996 εργάστηκε ως Σύμβουλος του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων της Ελλάδος σε θέματα εκπαιδευτικής διοίκησης. Επίσης, έχει εργασθεί ως σύμβουλος του Κυπριακού Υπουργείου Παιδείας για θέματα αξιολόγησης του εκπαιδευτικού προσωπικού και του εκπαιδευτικού έργου. Επίσης, εργάστηκε ως Καθηγητής, Επισκέπτης Καθηγητής και Ερευνητής στην Εκπαιδευτική Ηγεσία και Διοίκηση σε διάφορα πανεπιστήμια των ΗΠΑ (Πανεπιστήμια στο Τέξας), της Ευρώπης (Lincoln University, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, University of Munster) και της Αφρικής (University of Stellenbosch, University of Praitoria). Είναι μέλος των επιτροπών εκδόσεων και κριτής άρθρων πολλών επιστημονικών περιοδικών, όπως Educational Management, Administration and Leadership, International Studies in Educational Administration, Leadership and Policy in Schools και International Journal of Educational Management. Eίναι εξωτερικός εξεταστής για διδακτορικές διατριβές πανεπιστημίων της Aγγλίας, Αυστραλίας, Ινδιών και Νοτίου Αφρικής. Έχει δημοσιεύσει πάνω από 100 άρθρα σε αμερικανικά, αγγλικά και ελληνικά επιστημονικά περιοδικά, καθώς και αριθμό βιβλίων στην Ελληνική και στην Αγγλική. Ο καθηγητής Πασιαρδής, διετέλεσε Πρόεδρος του Commonwealth Council for Educational Administration and Management για την περίοδο 2004-2008. Tα κυριότερα ερευνητικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται γύρω από θέματα στρατηγικού προγραμματισμού και σχεδιασμού στην εκπαίδευση, θέματα αποτελεσματικής εκπαιδευτικής ηγεσίας, διαδικασίες λήψεως αποφάσεων και τα αποτελεσματικά σχολεία. Βιβλία του στην Ελληνική αποτελούν το «Εκπαιδευτική ηγεσία: Από την περίοδο της ευμενούς αδιαφορίας στη σύγχρονη εποχή» (εκδ. Μεταίχμιο, 2004) και «Επιτυχημένοι Διευθυντές Σχολείων» (εκδ. Ίων, 2012). Με τη σύζυγό του, Γεωργία Πασιαρδή, έχει συγγράψει στην Ελληνική το βιβλίο «Αποτελεσματικά Σχολεία: Πραγματικότητα ή Ουτοπία» (εκδ. Gutenberg-Tυπωθήτω, 2000). Υπήρξε ένας από τους εκδότες και συγγραφείς του διεθνούς τόμου International Handbook on the Preparation and Development of School Leaders, μαζί με τους Jacky Lumby και Gary Crow.
……………………………………………………………………..
Αποτελεσματική Σχολική Ηγεσία: Η Αθέατη Πλευρά του Φεγγαριού
Στα πλαίσια της παρουσίασης αυτής θα γίνει προσπάθεια να περιγραφεί η εκπαίδευση σε μια εποχή παγκόσμιων προκλήσεων, όπου γενικά υπάρχουν μεγαλύτερες απαιτήσεις παγκοσμίως για απόδοση, αποδοτικότητα και παραγωγικότητα. Μέσα σε αυτό το πλέγμα σχέσεων, η προσαρμογή των εκπαιδευτικών συστημάτων στις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας θα πρέπει να αλλάξει και η προετοιμασία των μελλοντικών διευθυντών θα πρέπει να βασίζεται στο πώς καθορίζεται και οργανώνεται η εργασία στον 21ο αιώνα. Θα τονισθεί επίσης ότι πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι τρεις βασικοί πυλώνες της Νέας Εκπαιδευτικής Πολιτικής και Διοίκησης:
α) Σχολική αυτονομία (Autonomy)
β) Σχολική λογοδότηση (Accountability)
γ) Σχολική επιλογή και φωνή (Choice and Voice)
Στη συνέχεια, θα παρουσιασθεί ο ρόλος του διευθυντή σχολείου στη σύγχρονη εποχή. Ο ρόλος αυτός έχει γίνει πολυπλοκότερος και πιο απαιτητικός καθώς ο φόρτος εργασίας υπερβαίνει τις δυνατότητες ενός ατόμου για αποτελεσματική απόδοση. Μετά, θα παρουσιασθούν τρία βασικά μοντέλα των ηγετικών επιδράσεων των διευθυντών στη μαθησιακή επίδοση:
- Το μοντέλο των άμεσων επιδράσεων
- Το μοντέλο των έμμεσων επιδράσεων
- Το μοντέλο των αμφίδρομων επιδράσεων
Μέσα από τις σχέσεις αυτές, εγείρονται δύο βασικά ζητήματα στη μελέτη της Σχολικής Ηγεσίας και των Επιδράσεών της:
- Ποια θέση ή ποιο ρόλο έχουν οι ηγέτες σε ένα σχολικό οργανισμό;
- Κάτω από ποιες προϋποθέσεις η σχολική ηγεσία επηρεάζει την αποτελεσματικότητα και σε ποιο βαθμό;
Τέλος, θα παρουσιασθεί ένα μοντέλο ηγεσίας και κάποια σημαντικά συμπεράσματα, τα οποία προέκυψαν μέσα από το Ευρωπαϊκό Ερευνητικό Πρόγραμμα, το LISA (Leadership Improvement for Student Achievement), και το Co-LEAD (Barbados, Botswana, Malaysia, Singapore, St. Lucia, Tanzania, Uganda) και θα κλείσουμε με τα χαρακτηριστικά των αποτελεσματικών διευθυντών, οι οποίοι:
- Έχουν μια ρεαλιστική αισιοδοξία- μια θετική στάση απέναντι στη ζωή.
- Γνωρίζουν ότι αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία στη σχολική μονάδα είναι οι άνθρωποι οι οποίοι βασίζονται σε αυτούς καθώς και οι ίδιοι, και επομένως η ενσυναίσθηση αποτελεί το «modus operandi».
- Γνωρίζουν τους περιορισμούς τους και κατανοούν ότι δεν μπορούν να κάνουν τα πάντα-επομένως, θα πρέπει να μάθουν να συμβιώνουν και να συνεργάζονται με τους άλλους.
- Γνωρίζουν ότι χρειάζεται να λογοδοτούν σε αυτούς που ηγούνται, ακόμα και πριν τους ζητηθεί μια τέτοια λογοδότηση (είναι ταπεινόφρονες).
- Γνωρίζουν ότι είναι άνθρωποι με δυνατότητες και αδυναμίες.