ISSN:1792-2674
Πληροφορίες:
Γραμματεία Δήμου Πλατανιά (Μ. Περογιάννη)
Τηλ. 28213-40002
Πλατανιάς 11/4/2018
Η Φιλοσοφία της Συνδιάσκεψης Πόλης «Κρήτη-Πλατανιάς, 2018»
Η Περιφέρεια Κρήτης-Π.Ε Χανίων, ο Δήμος Πλατανιά και το Επιστημονικό Δίκτυο Εκπαίδευσης Ενηλίκων Κρήτης (Ε.Δ.Ε.Ε.Κ), σε συνεργασία με την Παγκρήτια Ένωση Πολιτιστικών Συλλόγων, το ΜΑΙΧ, το Παν/μιο Κρήτης-ΦΚΣ, το Πολυτεχνείο Κρήτης, τον Ιατρικό Σύλλογο Χανίων και το Κέντρο Κοινωνικής Πρόνοιας της Περιφέρειας Κρήτης ολοκληρώνουν εξάμηνη Πρωτοβουλία (Σχέδιο Παρέμβασης-α κύκλος Δράσης) σχετικά με την ανάδειξη μνημείων πολιτιστικής κληρονομιάς και ειδικότερα “ Κρηνών” του τόπου.
Στο παραπάνω πλαίσιο πολίτες του Δήμου Πλατανιά και των τεσσάρων Δημοτικών Κοινοτήτων του (Πλατανιά, Κολυμβαρίου, Βουκολιών, Μουσούρων) συνεργάστηκαν μεταξύ τους για την ανάδειξη ενός Πολιτιστικού-Περιβαλλοντικού Μονοπατιού που συνδέει Κρήνες της περιοχής ως μνημεία πολιτισμού, όλων των εποχών. Μέσα από τον τρόπο δουλειά τους με τη μέθοδο των Σχεδίων Εργασίας (project), οι άνθρωποι ήρθαν κοντά και μπόρεσαν να νιώσουν όμορφα, να ανταλλάξουν ιδέες κι εμπειρίες να αναζητήσουν στοιχεία και πληροφορίες, να μοιραστούν όνειρα και ιστορίες επιτυγχάνοντας την δική τους αλλαγή σε επίπεδο γνώσεων στάσεων δεξιοτήτων στην κατεύθυνση του λυσίματος της σιωπής τους και της ανάληψης πρωτοβουλίας-δράσης για την συνοχή και την ανάπτυξη του τόπου τους.
Η Συνδιάσκεψη Πόλης του Πλατανιά «Κρήτη-Χανιά: 2018» θα αποτελέσει το βήμα του διαλόγου μεταξύ των πολιτών και των στελεχών του τόπου, όμως και των διαφορετικών δομών εκπαίδευσης μεταξύ τους με απώτερο στόχο σε κάθε περίπτωση τον ενεργό πολίτη, που δεν περιμένει την επίλυση των δικών του προβλημάτων από τα πάνω κι από τα έξω μα αναλαμβάνει ο ίδιος το μερίδιο της ευθύνης που του αντιστοιχεί και μέσα από συνέργειες κι αλληλέγγυες πράξεις επιτυγχάνει το στόχο του.
ΔΡΑΣΗ «Επι-Στροφή στην Κρήνη: Υιοθετώ ένα μνημείο κι ένα χωριό…Παίζουμε;»
Η πρόταση συνεργασίας με τα Τμήματα Δραστηριοτήτων των Δ/νσεων Α, Β/θμιας Εκπ/σης του Ν. Χανίων & τα Σχολεία ΕΠΑΛ , ΣΔΕ του Δ. Πλατανιά
Στην κατεύθυνση αυτή και στην παρούσα φάση οι Συνδιοργανωτές της Συνδιάσκεψης «Κρήτη-Πλατανιάς, 2018» καλούν σε συνεργασία τις Δ/νσεις της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης του Νομού Χανίων, μέσω των Τμημάτων των Εκπαιδευτικών τους Δραστηριοτήτων, για την ευαισθητοποίηση κι εμπλοκή των μαθητών και των εκπαιδευτικών των Σχολείων (συμπεριλαμβανομένων και των σχολείων ΕΠΑΛ και ΣΔΕ) του Δήμου Πλατανιά στη Δράση «Επι-Στροφή στην Κρήνη: Υιοθετώ ένα μνημείο κι ένα χωριό…Τι λέτε παίζουμε;».
Σκοπός και στόχοι της δράσης
Σκοπός της παραπάνω δράσης είναι η εμπλοκή των μαθητών ανηλίκων κι ενηλίκων με το σκεπτικό της Συνδιάσκεψης που πέρα από το προφανές πολιτιστικό της περιεχόμενο έχει και στοιχεία Κοινωνικής και Δημοκρατικής Εκπαίδευσης-Παιδείας.
Απώτεροι στόχοι:
- η καλλιέργεια της κριτικής ικανότητας και της εμπιστοσύνης των εν δυνάμει ενηλίκων-μαθητών και των αναπτυσσόμενων πολιτών στην ικανότητα του να λειτουργούν ως μέλη δημιουργικών κοινοτήτων στο πλαίσιο των οποίων ασκούνται στην συναπόφαση και συνεκπαίδευση μέσα από συλλογικές διαδικασίες
- η συνειδητοποίηση της σπουδαιότητας του να ακούγεται η φωνή του συνόλου των μελών μιας κοινότητας στο πλαίσιο της ισότητας των ανθρώπων όλων των ηλικιών, δίχως στεγανά και διαχωριστικές γραμμές
- η δυνατότητα έκφρασης κι ανάδειξης της μοναδικότητας της προσωπικότητας των ατόμων όταν εκφράζονται, χαίρονται, δημιουργούν.
Στο παραπάνω πλαίσιο οι νέοι άνθρωποι μπορούν να συμβάλλουν στην ανάδειξη μιας νέας-αναζωογονημένης ματιάς την οποία καλούνται να λάβουν γνώση οι χαράκτες πολιτικής του τόπου στην κατεύθυνση του να συν-κινεί περισσότερο τους ανθρώπους του σε όλους τους τομείς (Κοινωνική Πολιτική, Πολιτισμό-Περιβάλλον, Τουρισμό-Οικονομία, Αυτοδιοίκηση, Εκπαίδευση-ΔΒΜ).
Μεθοδολογία Υ-ACT! Ανακαλυπτική-Κριτική-Δημοκρατική Εκπαίδευση
Οι μαθητές αφού ευαισθητοποιηθούν από τους δασκάλους τους σχετικά με την Συνδιάσκεψη και το θέμα της «Κρήνες: Διαδρομές νερού…Διαδρομές Ζωής» εργάζονται στο σχολείου τους γύρω από αυτό με ποικίλους τρόπους και μεθόδους, εκφράζοντας τις σκέψεις και τις προτάσεις τους σχετικά με τους παραπάνω τομείς (Κοινωνική Πολιτική, Πολιτισμό-Περιβάλλον, Τουρισμό-Οικονομία, Αυτοδιοίκηση, Εκπαίδευση-ΔΒΜ).
Επιδιώκουν απαντήσεις σε ενδεικτικά Ερωτήματα του τύπου:
«τι χάσανε οι άνθρωποι ζώντας μακριά από τα χωριά»,
«γιατί ήταν και είναι σημαντικό το νερό σε μία περιοχή και ποιοι οι λόγοι συνάθροισης των ανθρώπων γύρω του;»,
«γιατί δεν επιστρέφουν στο χωριό οι σύγχρονοι άνθρωποι, τι δεν υπάρχει εκεί και τι είναι αυτό που τους κρατάει στην πόλη;»,
«σε ποια αδιέξοδα οδηγεί τους ανθρώπους η απομάκρυνση από το φυσικό περιβάλλον και σε ποια ο εγκλωβισμός στα τσιμεντένια διαμερίσματα;»,
«πώς θα μπορούσαν τα χωριά μας να ζωντανέψουν ξανά; Ακόμη και με διαφορετικό τρόπο από εκείνον των χρόνων του παππού του παππού και της γιαγιάς της γιαγιάς των χρόνων;»,
«ποιες πρωτοβουλίες πρέπει να πάρει η Πολιτεία αλλά και οι κάτοικοί για να αναδείξουν τις ομορφιές και τα πλεονεκτήματα της ζωής στη φύση και ιδιαίτερα πλάι στο νερό;»
«πόσο σημαντικό είναι να υπάρχει ένα σημείο συνάντησης (hot spot) αλλά και διαλόγου στο κάθε χωριό και πώς φαίνεται η ιδέα αυτό το σημείο (hot spot) να είναι μία ΚΡΗΝΗ;»,
«αν η ΚΡΗΝΗ μπορούσε να μιλήσει τι θα είχε να αφηγηθεί για τα χρόνια του παρελθόντος που όλα έσφυζαν από ζωή γύρω της στα χωριά καις τις πλατείες του χωριού της;»,
«τι ιστορίες θα έλεγε μία ξεχασμένη και μόνη ΚΡΗΝΗ σε κάποιο χωριό για τους σημερινούς συγχωριανούς της;» (συγκεντρώνονται κάπου οι άνθρωποι; Μιλούν μεταξύ τους και επιλύουν τα προβλήματά τους καταθέτοντας τις δικές τους προτάσεις;)
«πως φάνηκε στα παιδιά η πρωτοβουλία των κατοίκων του δήμου Πλατανιά να αναζητήσουν και να καταγράψουν ΚΡΗΝΕΣ του δήμου τους ώστε να τις αναδείξουν ως μνημεία πολιτισμού αλλά και για να προτείνουν την ένωσή τους για την ανάδειξη νέων περιπατητικών διαδρομών στον τόπο;»,
«ποιος θα ωφεληθεί και πώς από την παραπάνω πρωτοβουλία; Οι ντόπιοι, οι επισκέπτες-τουρίστες, οι μικροί, οι μεγάλοι …; Υπάρχουν κάποια παραδείγματα με πρωτοβουλίες-επαγγέλματα που θα μπορούσαν να ειπωθούν σχετικά με τους τομείς ανάπτυξης κοινωνία, περιβάλλον-οικοσυστήματα, πολιτισμός, αγροτουρισμός, εκπαίδευση κλπ»,
«πώς θα εξασφαλιστεί η πρόσβαση και σε άτομα με ειδικές ανάγκες στις Κρήνες και στα μονοπάτια του τόπου; είναι σημαντικό για τα ανθρώπινα δικαιώματα, αλλά και για την συνοχή και την ανάπτυξη μιας τοπικής κοινωνίας και γιατί;»
«πώς θα μπορούσαν τα σχολεία του τόπου να ωφεληθούν από μια πρωτοβουλία υιοθεσίας μιας Κρήνης- ανάδειξης του χωριού τους και γιατί; Πώς θα μπορούσαν να ωφεληθούν τα σχολεία των άλλων πόλεων αν τα χωριά και οι Κρήνες του τόπου ζωντάνευαν ξανά;»
«με ποιες πρωτοβουλίες μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά και οι δάσκαλοί τους σε ένα τέτοιο σχέδιο δράσης; Με άλλα λόγια πώς φαντάζονται το Σχέδιο «Υιοθετώ μια Κρήνη-ένα χωριό; (με ποιες ενέργειες θα καλύψουμε ποιες ανάγκες του μνημείου-χωριού;)»,
«ποια η ανταμοιβή για την ενεργητική συμμετοχή των παιδιών και των δασκάλων τους στο παραπάνω τοπικό έργο»; (γιατί να το κάνουμε;)
Στο πλαίσιο της εργασίας στο Σχολείο και καθ’ όλη της διάρκεια της μαιευτικής-ανακαλυπτικής διδασκαλίας-μάθησης οι μαθητές στο πλαίσιο διεπιστημονικής προσέγγισης των δασκάλων τους και των δασκάλων ειδικοτήτων δυνητικά εξοικειώνονται με τεχνικές όπως:
- Επιχειρηματολογικός λόγος
- Καταιγισμός ιδεών, παιχνίδι ρόλου, προσομοίωση, μελέτη περίπτωσης
- Συναντώ τον εαυτό μέσα μου…εγώ μια πηγή κρήνη (για εσωτερικά παιδιά)
- Δημοκρατική συνέλευση-επιλογή εκπροσώπων
- Κατασκευές Κρήνης με lego, ήπιες τεχνολογικές κατασκευές, μουσικά επιτραπέζια παιχνίδια, αυτοσχέδια μουσικά όργανα (μπαστούνια βροχής κλπ), σποτάκι, κουκλοθέατρο, θεατρικό παιχνίδι
- Story telling, story Yoga … why not?
Παραγόμενα αποτελέσματα και συμμετοχή στη Συνδιάσκεψη Πόλης «Κρήτη-Πλατανιάς, 2018»
Τα παραγόμενα αποτελέσματα του Διαλόγου δασκάλων και μαθητών (σκέψεις, εμπειρίες, συναισθήματα και προτάσεις) συγκεντρώνονται είτε ως γραπτά κείμενα, είτε ως ζωγραφικά έργα (ατομικά ή ομαδικά πόστερ).
Ακολουθεί η φάση της αξιολόγησης-αντιπροσωπευτικότητας των έργων, όπου οι ίδιοι οι μαθητές, μέσα από συμμετοχικές-δημοκρατικές διαδικασίες, επιλέγουν ποια από τα έργα τους και με ποιους εκπροσώπους τους θα εκπροσωπήσουν το Σχολείο τους στη Συνδιάσκεψη Πόλης «Κρήτη-Πλατανιάς, 2018» τους προκειμένου να ακουστεί η φωνή τους στην τοπική τους κοινωνία!
Προβολή του έργου των μαθητών
Τα παραγόμενα αποτελέσματα από την δουλειά των μαθητών όλων των ηλικιών θα εκτεθούν σε περίπτερο στη Συνδιάσκεψη Πόλης «Κρήτη-Πλατανιάς, 2018», κι επιπλέον θα δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές-εκπροσώπους να λάβουν μέρος σε στρογγυλό τραπέζι της Συνδιάσκεψης (Κυριακή 6/5/2018 βλ. Προσχέδιο Πρόγραμμα), συνοδευόμενοι από τους δασκάλους τους.
Τα έργα των παιδιών, κείμενα και πόστερ, θα φιλοξενηθούν σε ειδικό τόμο, η έκδοση του οποίου θα περιγράφει τη διαδικασία συμμετοχικού σχεδιασμού στο πλαίσιο του Προγράμματος «Κρήνες: Ένα Πολιτιστικό, Περιβαλλοντικό και Κοινωνικό Μονοπάτι Ζωής».
Τέλος οι μαθητές οι οποίοι θα εκπροσωπήσουν το Σχολείο τους στο πλαίσιο της Συνδιάσκεψης θα λάβουν Βεβαίωση Συμμετοχής στο Συμμετοχικό-Δημοκρατικό Διάλογο και Αναμνηστικό Δίπλωμα του Σχολείου τους από τον Δήμο Πλατανιά.
Πάρτε Μέρος Τώρα! Προθεσμία Δηλώσεων Συμμετοχής
Αγαπητοί μας μαθητές σας καλούμε να Πάρετε Μέρος!!!
Πρόκειται επί της ουσίας για μία Μαθησιακή Εμπειρία Ψυχαγωγίας, Εμψύχωσης και Επικοινωνίας ανθρώπων που θέλουν να έχουν λόγο και φωνή αλλά και προσωπική συμμετοχή στην επίλυση των ζητημάτων που τους απασχολούν στην πόλη τους …
Δηλώστε συμμετοχή στην Εκπαιδευτική Συνδιάσκεψη Πόλης του Δήμου Πλατανιά «Κρήτη-Πλατανιάς, 2018: Διαδρομές Νερού-Διαδρομές Ζωής» μέχρι 30 Απριλίου στην ακόλουθη google form https://goo.gl/forms/nc6Ukp2Ruein93PS2 ή και στο info@cretaadulteduc.gr (όνομα σχολείου, ονοματεπώνυμο και τηλέφωνο υπεύθυνου εκπαιδευτικού, ηλικία μαθητών τμήματος, ονόματα μαθητών-εκπροσώπων του Σχολείου).
Η Οργανωτική Ομάδα Δράσης της Συνδιάσκεψης & ο Δήμαρχος του Δήμου Πλατανιά κ. Ι. Μαλανδράκης
Καλή Αντάμωση!